2011-02-07

Smidiga och enkla tafsar för mete

Jag tänkte visa hur jag gör mina tafsar till (is)metet, jag har nu helt gått över till att smälta ihop tafsarna istället för att knyta eller använda hylsor och jag tycker dessa tafsar är överlägsna. Det är väl inget speciellt med dom egentligen men det finns några saker man bör tänka på när man gör dom.
(Jag har även ett nyare inlägg om tafsar till ismete som kan vara intressant som vidare läsning efter det här)

Det man behöver är:
- Plastad wire
- Eld
- Krokar
- Lekande
- Ev. pynt typ pärlor och propellrar



Jag använder 20-30lb wire och den ska gärna ha ordentligt med plast på sig så håller det bättre och blir snyggare. På bilden är det en gammal darts wire som jag egentligen inte ger mycket för, berkley ska ha en svart plastad wire som är bra till dessa tafsar. Krokarna jag använder är i storlek 2, 4 och 6 och jag använder dom större då jag har stor betesfisk helt enkelt.

Jag gör mina till tafsar med två trekrokar, då kan man fästa den övre på lite olika sätt men det kommer jag till. Börja med att fästa den undre genom att trä wiren genom kroköglan en gång så den sticker ut kanske 5-6cm. Linda sedan denna stump runt wiren, snurra inte kroken eller nått sånt för att tvinna dem utan den ena wiren ska lindas runt den andra. Det räcker med ganska få varv och det blir lättare senare om man inte lindar så många varv. När du har lindat hela stumpen så håller du ihop det i änden mellan tummen och pekfingret och släpper allt annat. Då kommer den troligen, om du lindat lite hårt, att tvinna upp sig lite men den kan inte lindas upp helt för du håller ju i änden. På bilden nedan ser du hur det kan se ut, notera att det på bilden inte är samma wire som jag nämnde ovan, inte heller en krok i änden utan på bilden ser du sista steget i att göra tafsen men bry dig inte om det utan titta på hur jag håller och har lindat.


Det är bra att den "släpper" lite grann i lindningen för då finns det inga inre spänningar sedan när man smält ihop det som annars kanske kan göra att det rör på sig vid hård belastning och jag inbillar mig även att den blir smidigare.

Nu är det bara att smälta ihop dem över ett stearinljus eller liknande, jag tror att en gasolbrännare eller dyl. kan bli väl så varmt och det blir svårt att få det snyggt. OBS! VARNING När du värmer ihop det så var väldigt noggrann med att inte värma för mycket på något ställe, om plasten blir för varm så börjar den brinna och då förbrukas den, dvs plasten blir gas och gas är rätt dåligt på att hålla ihop tafsar. Värm därför bara till dess att plasten smälter och ser jämn och fin ut, var även noga med att smälta över hela lindningen.

Så kan det se ut om plasten brinner bort, då är det bara att börja om med hela tafsen.

När man har smält ihop det man kan så kommer det som var mellan fingrarna fortfarande att vara delat. Det kan vara lite meck med att smälta ihop det då den korta änden gärna vill spreta bort från wiren men det finns ett enkelt sätt att göra detta på. Om man håller änden som tidigare mellan fingrarna och tvinnar stumpen runt wiren tills det inte är någon bit som sticker ut och sedan släpper för att kunna smälta ihop det så kommer det bara att tvinnas upp. Om man däremot böjer tafsen precis där stumpen slutar åt rätt håll, som på bilden nedan, så kan man få den att hålas kvar och man kan då smälta ihop det snyggt och enkelt.

 

Håll den böjd och smält på samma sätt som tidigare men innan plasten har svalnat och stelnat helt så rätar du ut tafsen igen och sträcker den, sedan kan man blåsa på det så hårdnar plasten fort. Detta är för att tafsen inte ska förbli böjd när plasten stelnar. OBS! Om man rätar ut den för tidigt då plasten fortfarande är väldigt mjuk så kan allt släppa och den tvinnas upp så då får man försöka igen, plasten ska vara precis så seg så att den fortfarande går att forma men nog hård för att änden inte ska tvinnas upp någonting. Man lär sig det där väldigt fort. TIPS: Försök inte att klämma till eller stryka ut plasten eller något liknande för att få det snyggt. Det blir bara dåligt och risken finns att man drar bort all plast från något ställe och då kan det bli svårt att smälta ihop det igen. Ungefär som att råka
bränna bort plasten.

Så här kan det se ut när allt är smält.

Lägg märke till att jag nästan bara har visat bilder på lekande-änden av tafsen, dvs. den änden man bör göra sist. Börja alltså med understa kroken och fäst sedan den övre kroken, om du vill ha ett tvåkrokstackel. Mellan dessa kan man ha pärlor eller någonting annat om man vill, jag gillar lyspärlor dels för att det ser bra ut både i mina och förhoppningsvis fiskens ögon, och dels för att jag tror att det kan skydda tafsen lite. Den övre kroken kan man fästa på olika sätt, jag brukar köra knotless-knot då den är enkel och hållbar då ingen knut eller annat som kan försvaga wiren används. Över den brukar jag ibland sätta krympslang för att skydda wiren men det tror jag är väldigt overkill då man ändå använder plastad wire.

Har man tillgång till krympslang så kan man dock fästa den övre kroken på ett annat sätt, bara trä wiren en gång genom kroköglan och sätt sedan krympslang runt krokskaftet och wiren tillsammans. Man får då en krok som man kan flytta på tafsen för att kunna anpassa den efter olika stora beten. Det här är nog egentligen det sätt jag gillar mest. Man kan tycka att den borde kroka sämre med en krok som glider men det är ju inte många cm man pratar om och den undre kroken krokar ju även den, det är ju sällan man krokar fisken med båda krokarna samtidigt ändå. Jag har testat detta tackel många gånger och jag har absolut inte märkt någon sämre krokningsförmåga i praktiken med glidande krok.

Ett annat sätt att fästa en till krok på tafsen är att göra en bit wire med lagom längd och öglor i båda ändarna där du i den ena fäster en krok och i den andra fäster du öglan till kroken som du nyss gjort. I praktiken blir kroken du nyss gjorde nu den övre kroken och den den i wirebiten blir den undre. Fördelen här är att man får en väldigt smidig led mellan krokarna vilket tillåter betesfisken att simma ganska obehindrat, det är alltså mest lämpat för levande beten. Öglorna på den korta tafsen gör du med samma smältmetod som tidigare. Se bild nedan.



Man kan självklart även fästa båda krokarna med t.ex. en knotless-knot men då ser jag inte riktigt vitsen med att använda plastad wire för att kunna smälta, då är det nog bättre med en vanlig wire som du sedan knyter eller tvinnar vid lekandet.


Jag brukar även slänga på nån propeller på de tafsar som jag använder till levande betesfisk.

Nu när jag visat allt det här så är det bara å sätta igång med vinterpysslet, får man lite rutin på det så kan man göra en smidig tafs som håller länge på under en minut.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar