2013-08-26

Sommarens sista flugfiske

Det är inte så ofta som jag skriver om flugfiske här på bloggen men jag har faktiskt varit iväg en hel del under sommaren och resultatet har varit blandat. Vi försökte först lura nån storvuxen öring i en sjö vi hittat men det lyckades inte, mycket vak men inga hugg på våra flugor. Sen har jag fiskat harr rätt många gånger, det med betydligt bättre resultat, det har i alla fall alltid blivit en toppfisk på 8 hekto och flera stycken på runt 6-7 hekto. Vattnet jag brukar fiska i är ganska litet och fisk på över kilot är inte vanligt, så med det i åtanke så har vi lyckats rätt okej tycker jag.

Nu senast var jag och en vän iväg två dagar och fiskade i två olika vatten. Fisket var riktigt bra men vädret under första dagen gjorde fisket extremt svårt. Vindar på över sju sekundmeter är inte optimalt för flugfiske men stod man på rätt sida älven så gick det ändå att kasta hyfsat. Trots detta så lyckades vi landa säkert uppåt 50 harrar fördelat på oss båda med en topp på 45cm och 850 gram. Samtidigt lyckades kompisen ta en aningen mindre fisk på 40cm så vi passade på att ta ett dubbelfoto på dom fiskarna.

45 och 40 cm
Det blev inga matfiskar den här gången. Allt fick simma tillbaka.

Nästa dag skedde fisket i Stensundsforsen i Vindelälven. Vattenståndet var ganska lågt men det är inte alltid dåligt, fisken blir koncentrerad och det finns ett djuphål som nu var proppfullt med fina harrar. Det högg i nästan varje kast och även om vissa fiskar knappt var mer än yngel så tog vi säkert tio stycken över ett halvkilo med en fin fisk på 43cm och nästan 7 hekto som blev den största fisken den här dagen.

En hanfisk med riktigt fint segel.

Uppe på nacken lyckades vi också ta många bättre fiskar som ställde sig där på eftermiddagen men området var ganska litet och vi hade snabbt krokat de flesta harrar som stod där. När det bara fanns kvar småfisk så bestämde vi oss att ge upp för den här gången, vi hade ganska många mil att köra hem trots allt. Det här var mest troligt det sista flugfisket jag gör i sommar och jag tycker det blev ett fint avslut, med roligt fiske och fantastiskt väder åtminstone ena dagen. Till hösten brukar det dock kunna bli en flugfiskeresa med några vänner från skolan. Det är ju egentligen inte så länge dit så det är ju kanske inte helt slut på flugfisket riktigt ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar